
شفافسازی رییس مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما درباره آمار بینندگان
رییس مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما درباره افزایش شمار بینندگان تلویزیون در نوروز و رمضان ۱۴۰۴ نسبت به سال گذشته توضیح داد.
او درباره همخوانی ۷۲.۲ درصد با شمار ۴۹ میلیون نفر بیننده برنامههای سیما در رمضان و نوروز ۱۴۰۳ ادامه میدهد: ما نظرسنجی را از افراد بالای ۱۲ سال انجام میدهیم که حدود ۶۷ میلیون نفرند و محاسبه ۴۹ میلیون نفر بر اساس این عدد انجام شده است.
این مدیر رسانه ملی درباره جزییات نظرسنجی توضیح میدهد: ما از پاسخگویان به نظرسنجی، میپرسیم شما فلان سریال یا برنامه را دیدید؟ اگر پاسخ مثبت باشد، میشوند مخاطب برنامه یا سریال. بعد برای سنجش کیفیت تماشا، از آنهایی که جواب «بله» دادهاند، میپرسیم چقدر دیدهاید؟ همه قسمتها، بیشتر قسمتها، برخی قسمتها یا اتفاقی.
او در پاسخ به پرسشی مبنی بر وجود مخاطب گذری و اتفاقی در میان مخاطبان سریال میافزاید: معمولا اینطور نیست، چون بیننده سریال معمولا گذری نمیبیند؛ فرد یا سریال را دنبال میکند یا به آن علاقمند نیست.
شاکرینژاد اضافه میکند: در شبکه نمایش خانگی هم همینطور است. مثلا وقتی میگویند «جوکر» ۳۰ درصد بیننده دارد، آیا همه این افراد همه قسمتها را دیدهاند؟ نه. ممکن است بخشی از آن را در اینستاگرام دیده باشند. در مورد «پایتخت ۷» آمارهای ما نشان میدهد که عددی قابل توجه تا حولوحوش یک میلیون کاربر یکتا، از طریق تلوبیون «پایتخت ۷» را تماشا میکنند و از طریق تلویزیون نمیبینند.
او تاکید میکند: معیار محاسبه درصد مخاطب، پاسخ به آن پرسش اول است و بعد اعداد دیگری برای برنامهساز و سیاستگذار احصا میکنیم که مربوط به کیفیت تماشا، رضایت و موارد دیگر است.
مدیر مرکز تحقیقات صداوسیما، این شیوه نظرسنجی را علمی میداند و تصریح میکند: این روش استاندارد جهانی دارد. مثلا آفکام میگوید اگر کسی در هفته ۱۵ دقیقه یک محتوا را تماشا کند، مخاطب آن میشود. میگویند اگر کسی حتی پنج دقیقه در هفته به رادیو گوش دهد، مخاطب رادیو میشود. اینها تعاریف استاندارد جهانی دارد و ما مبتنی بر آن مخاطب را میسنجیم.
محسن شاکرینژاد بیان میکند: وقتی میخواهیم مخاطب را بسنجیم، آن چیزی که ملاک ماست، نظر پاسخگو درباره سؤالی است که در نظرسنجی میپرسیم. ممکن است کسی بیننده دو یا سه قسمت از یک سریال هم بوده باشد، ولی خود را بیننده آن نداند. در نظرسنجیها این امر وجود دارد. پرسشگر میپرسد شما مخاطب صداوسیما هستید؟ فرد پاسخ میدهد نه، ولی وقتی نام برخی برنامهها و محتواها میآید، میگوید بله و مشخص میشود که میبیند.
او ادامه میدهد: متاثر از تحولات تکنولوژیهای ارتباطی در دنیا، در رقابت بین شبکههای اجتماعی و فضای مجازی با رادیو تلویزیون، شاهد کاهش مخاطبان تلویزیونهای خطی و افزایش مخاطب شبکههای اجتماعی هستیم و این یک روند جهانی است. در داخل کشور ما علاوه بر این روندهای جهانی، تحولات مختلف سیاسی و اجتماعی هم بر مخاطب صداوسیما تاثیر میگذارد. ما در نظرسنجیها شاهد این هستیم که عدهای با وجودی که بعضی از برنامههای صداوسیما مثل فوتبال یا مستند یا موسیقی و … را میبینند و میشنوند، اما از همان ابتدا اعلام میکنند که ما اصلا برنامههای صداوسیما را دنبال نمیکنیم. گویی عدم تماشای برنامههای صداوسیما برای عدهای به یک پرستیژ اجتماعی تبدیل شده است. ما برای برآورد دقیق میزان مخاطب برنامههای صداوسیما ناچاریم این ملاحظات را در نظر بگیریم.
این مدیر سازمان صداوسیما درباره تغییرات شیوه نظرسنجیهای مرکز تحقیقات این سازمان نسبت به دوره گذشته میگوید: تفاوتی که به وجود آمده، این است که با توجه به وجود بسترهای مختلف انتشار، سعی کردیم بدانیم مخاطب محتوا را از چه بستری دیده؛ تلویزیون، تلوبیون، شبکههای مجازی، سایتها و… . البته این بخش زیاد نیست، ولی دارد بیشتر میشود.
انتهای پیام



